Pesquisar

domingo, 29 de janeiro de 2017

COMO FAZER: Manutenção Preventiva Rápida - 20 Minutos

Gaste um pouco de tempo agora para economizar muito tempo depois.

Serve tanto para seus BUGGY´s 1/8 como para qualquer outro Automodelo Nitro.


A temporada 2017 está começando, e isso significa que é quase hora de colocar a cabeça ao ar livre para as corridas! Prepare-se para passar algum tempo fazendo a manutenção, e se você estiver com seu equipamento guardado a um longo período, isso certamente será necessário.
Assim como carros de tamanho normal, os modelos RC nitro podem se beneficiar de uma boa manutenção de vez em quando, quando não, regularmente. É a maneira mais fácil de manter o seu modelo em condição de ponta, e vai prolongar a sua vida útil também. Aqui estão algumas coisas baratas e fáceis que você pode fazer em cerca de 20 minutos para manter seu modelo funcionando sem problemas. Pronto? Vamos lá!

1°- INSPEÇÃO DE VAZAMENTOS NA PIPA E NA CURVA.

Antes de fazer qualquer outra coisa, examine o sistema de escape para verificar se há vazamentos. Um vazamento pode roubar a potencia de seu motor. Um acúmulo de óleo em torno de um ponto de junção em seu escape é um sinal de que você tem um vazamento. Substitua a junta ou o “GASKET” nesse ponto. Clique AQUI e veja a postagem sobre PIPAS.
Procure vazamentos no Coletor de Escape(curva), Junta da Pipa e na Conexão de Pressurização do Tanque de Combustível e da Pipa. 


2°- LIMPE SEU AUTOMODELO

Trabalhar em um automodelo nitro sujo não é nada divertido ou animador. Limpe-o com o “Nitro Clean” da Team Associated, ou com um pouco de querosene diluída em água. Cuidado com as partes eletrônicas, não deixe que se molhem. Use um pincel para distribuir a querosene sobre as partes esfregando bem, e após retire a sujeira solta com água e sabão em pó.

Uma limpeza rápida facilitará a manutenção.

Você ficará muito satisfeito em ver que poderá visualizar mais facilmente as peças desgastadas ou quebradas, que necessitam de reparo ou troca. É muito melhor encontrar problemas na bancada ao fazer a manutenção preventiva do que na pista competindo com saeus amigos.

3°- VERIFIQUE A EMBREAGEM

Retire o motor do automodelo para que você possa acessar facilmente a embreagem e o sino(clutch bell). Gire o sino da embreagem. Ele deve girar livremente, caso contrário, tente fazer uma limpeza com WD40, se não resolver você deve substituir os rolamentos. Em seguida, inspecione a embreagem verificando se há peças quebradas ou gastas e se necessário, substitua-as. Caso contrário, limpe as sapatas de embreagem e o com spray “LIMPA CONTATO” ou “CAR80” para remover o óleo e a graxa que podem ter se infiltrado na embreagem.

Existem vários tipos de embreagem, com duas, três ou quatro sapatas. Nos modelos RTR(Ready To Run) normalmente os motores são equipados com embreagem de duas sapatas, como o da foto maior. O procedimento é o mesmo para todos os tipos. Verifique sempre se as molas estão íntegras, se as sapatas necessitam de troca e, caso contrário, proceda com a recuperação delas seguindo as orientações abaixo.



Esfregue o sino da embreagem e as sapatas com lixa 220 para remover qualquer vestígio de sujeira antes da remontagem. Se você tem sapatas de embreagem de alumínio, retire as rebarbas que se formam deixando-as lisas novamente. O alumínio acaba se deformando após várias horas de uso sendo pressionado contra o sino de aço, e se não remover essas rebarbas para manter as sapatas lisas, a embreagem pode não funcionar corretamente. Se suas sapatas de embreagem ou as molas estiverem muito desgastadas, ou as molas já não tem mais uma boa pressão, substitua-as pois isso afeta diretamente o desempenho de seu modelo. Elas são baratas.


4°- SUBSTITUINDO AS MANGUEIRAS  DE COMBUSTÍVEL

Um vazamento de ar em suas mangueiras de combustível pode fazer com que seu motor não funcione corretamente. Se já faz algum tempo que você não troca essas mangueiras, é bom dar uma atenção especial nelas.

É sempre uma boa ideia substituir as mangueiras de combustível periodicamente, no máximo de seis em seis meses. Você nunca sabe quando você pode ter um pequeno buraco nelas e seu modelo apresenta dificuldade de afinação ou desliga facilmente, faça um teste em suas mangueiras.
Substitua todos os tubos antigos por mangueiras novas, porque vazamentos de ar podem ser difíceis de encontrar, e tornam a afinação do motor muito mais difícil. A tubulação nova é segura e muito barata. Clique AQUI e veja a postagem sobre COMBUSTÍVEL.

5°- SUBSTITUIR A VELA

As velas incandescentes não duram para sempre, e se a sua vela não está à altura, o seu motor não funcionará corretamente. Depois que você amaciar um motor, é uma boa ideia substituir a vela original. Se você ainda não trocou, essa substituição está atrasada.



Mudar a vela demora apenas um segundo. Se a vela antiga parecer boa, coloque-a em sua caixa de pit para uso em uma emergência.
Quando você substituir a vela, as chances são de que você precisará afinar novamente o motor ligeiramente para um desempenho ideal. Para manter a consistência, substitua a vela por uma do mesmo tipo ou siga as instruções do manual de seu motor ao escolher uma nova opção. Clique AQUI e veja a postagem sobre VELAS.

6°- LIMPAR OS FREIOS

Os freios dos  modelos nitro são expostos aos elementos, e o óleo do combustível pode respingar no sistema. Há uma boa chance de que algum desse óleo poderá ficar em seus freios e diminuir a sua aderência. Retire o sistema de freio e limpe o disco e as pastilhas com spray de motor “CAR80” ou “LIMPA CONTATOS”. Para uma limpeza mais profunda, esfregue-os com lixa 600 antes de remontá-los.
Uma rápida limpeza com lixa 600 fará seus freios funcionarem como novos.

7°- VERIFIQUE OS ROLAMENTOS



Certifique-se de que os rolamentos no drivetrain não TRAVAM. Basta girar os eixos para verificá-los. Este é fácil de ver. Gire o drivetrain com os freios na posição off para se certificar de que tudo gira livremente. Se alguma das peças travar ou se você sentir "agarrar", verifique todos os rolamentos para ver quais estão causando o problema. Limpe ou substitua o rolamento em questão e, em seguida, remonte seu modelo.

CONCLUSÃO!

Está vendo só como isso foi fácil. É uma boa ideia fazer este tipo de manutenção após cada meio galão de combustível que você usar com seu automodelo. Ele vai lhe poupar dinheiro, e você terá grande vantagem sobre os outros modelos na corrida ou simplesmente na brincadeira.


Por: Marco Daher
__________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________

sábado, 28 de janeiro de 2017

Serpent Cobra GT 3.0 - English Version Post

Serpent Cobra GT 3.0 1/8 4wd


Main new features

New XLi superlight 2-speed gearbox
New aluminium middle bearing blocks ( holding brake and 2-speed) 
New front front and front rear aluminium suspension holders
New Alu c-hubs in 6 degree version
New aluminium, uprights for new rear geometry
New alu shockabsorber risers front and rear
New 4.5mm carbon shocktowers front and rear 


EXPLAINING THE NEW FEATURES:

New XLi superlight 2-speed gearbox
The XLi gearbox comes from the Viper 977-Evo kit and is well proven for performance and durability, as well as ease of setting. The lower inertia will make you accellerate faster.

New aluminium middle bearing blocks ( holding brake and 2-speed)
To hold the new 2-speed gearbox/shaft as well as the existing double brake system newly designed superlight aluminium bearingblocks are designed.

New front and front rear aluminium suspension holders
These are designed to change the pivot pin angle, so the lower wishbones will be more straight, which geometry suits onroad racing better.

New Alu c-hubs in 6 degree version
The new alu c-hubs are needed to make maximum use of the new pivot pin / wishbone angle. CNC-machined from 7075 T6 aluminium, laser engraved and black anodised units.

New aluminium, uprights for new rear geometry
To allow a better onroad geometry we designed these new CNC machined aluminium uprights, black anodised and laser engraved.

New alu shockabsorber risers front and rear 
The durable machined alu shock-risers front and rear allow for a more onroad aimed angle of the shockabsorber creating more overall grip and more predictable cornering. 

New lower shocktowers front and rear
The new 4.5mm lower carbon fibre shocktowers also accommodate the new shock angles, with a choice of 5 holes for further fine-tuning.

INTRODUCTION:

The Serpent Cobra GT is the most popular brand in GT racing and its performance is proven by many big racewins in the highly competitive race scene for GT’s in America. The Cobra GT 3.0 is the latest development stage of the Cobra GT platform, which is running successfully for over 5 years with very small changes only. Below we show the key updates to the GT to continue its strong performance and famous durability. 
The Cobra GT is a combined design effort by Billy Easton and Michael Salven, in cooperation with our USA team-drivers Desoto and Morganti.
 

CHASSISPLATE:

Chassisplate in 3mm 7075 T6 aluminium , with machined pockets to create flex and or make lighter. Kick-up angle on front as need due to the race-rules. Countersunk holes. Slots to locate the front and rear suspension mounts precisely. Angled sides to increase stiffness. Open pockets to access flywheel and 2-speed gearbox. Laser engraved Cobra GT logo.


BUMPER:

Captured foam bumper set, with wide foam bumper and strong upper and lower bumper-plate. 




CHASSIS STIFFNERS:

Composite stiffner front and rear, to give extra stiffness, but still allow some flex as needed





CENTRAL DISK BRAKE SYSTEM:

Very low and centrally placed brake system for low centre of gravity with ventilated glassfibre brake disks, combined with thick steel plates which wont bend under pressure. 


RADIO BOX:

Composite radiobox which offers space for the lay-down steering servo and the upright placed brake-throttle servo. Sufficient spacers are supplied for correct fitting of the servo’s. The receiver and battery can be placed safely under the large cap. The transponder can be mounted in the central part, between servo and receiverbox.

 

The whole assembly including linkages can be taken off easily and fast in one go, when cleaning the car, or doing maintenance. 

STEERING BLOCK ASSEMBLY:

Composite steeringblocks combined with 10 dgr C-hubs for precise steering.

Spring steel wheel-axles with large size bearings 8x18x5 and 15x21x4, with precision threaded aluminum wheel-hubs with +3 offset.

Flanged wheel nuts to guarantee that you will not loose a wheel nut in a race.

 

SERVO ARMS AND LINKAGES:

The servo arms have a splined insert to have the right fit per brand. The linkages runs very clean and tight and are easy to access to modify settings. 


SUSPENSION BRACKETS:

Beautifully machined 7075 T6 suspension brackets in anodized, laser engraved. Precision fit for the nylon roll center inserts and pivot balls / pins. The GT 3.0 front suspension brackets make the pivot-pin and lower arm more horizontal, which improves handling and steering.

 

FRONT SUSPENSION:

Durable oversized lower suspension arms in strong composite nylon. On the lower side the special downstops screws are mounted. The lower shock-mounting pins are secured with a small grubscrew from the bottom.

FRONT ANTI-ROLL BAR:

The ballraced front anti-roll bar system, consist of a spring steel bend wire, which is guided through the diff-cases and run in ballraced steel adaptors. The wire is linked to the lower suspension arm, with a captured adjustable threaded pivotball, for very precise and low friction operation.

SHOCKTOWER AND BODYMOUNTS FRONT / ALU SHOCK RISERS:

Shocktower and bodymounts front / alu shock-risers new 4.5mm thick carbon shocktower with 5 upper positioning holes for the shocks and and 6 holes for roll-center positions. 1 centrally located adjustable bodymount , and 2 forward mounted adjustable bodymounts, all with flip-tops. The durable machined alu shock-risers in front allow for a more onroad aimed angle of the shockabsorber creating more overall grip and more predictable cornering. 

ANGLED STEERING SYSTEM / SERVO SAVER:

Angled steering system / servo saver. The bell cranks are angled to reduce the angle of difference between the total caster and steering plane. Therefore you will have less bump steer and a truer steering Ackerman through the entire range of suspension 

ACKERMANN PLATES: 

With the design of the steering bell cranks when changing the Ackermann you will not need to adjust your steering tie rods. You simply will only need to adjust your end points on your radio.

REAR UPRIGHTS ASSEMBLY:

New aluminium, grey anodised and laser engraved uprights with 3 upper roll-center positions. Strong steel track-rods with L/R threading and strong balljoints to pre-set camber. Spring steel wheel-axles with large size bearings 8x16x5 and 13x19x4 with precision threaded aluminium wheel-hubs with +3 offset . Rubber dustcovers in the rear to protect the cvd system and keep the lubrication inside. Flanged wheel nuts to guarantee that you will not loose a wheel nut in a race.



150cc FUELTANK:

Composite nyon fuel-tank with supersealing springloaded shock-cap, bronze sintered clunk type filter and splash-side guard. Side features slots to mount the supplied tube-guiders. Tank mounts to chassis on longer composite posts with integrated rubber buffers to allow some movement and reduce fuel-foaming. The clunk system will allow the engine to continue running when the car is up-side-down.


REAR ANTI-ROLL BAR:

The ballraced front anti-roll bar system, consist of a spring steel bend wire, which is guided through the diff-cases and runs in ballraced steel adaptors. The wire is linked to the lower suspension arm, with a captured adjustable threaded pivotball, for very precise and low friction operation.


CAPTURED PIVOT PINS, BALLS AND BOLTED HINGE PINS:

All spring-steel hinge pins are either captured or bolted in place and made in spring-steel quality. This insures your chances to finish an hour long main event, while battling for the lead. This relieves stress on the hinge pin when adjusting the kick up, or anti squat. Your pin is free to rotate to any angle without binding. 

SHOCK ABSORBERS RCM BIG-BORE 16MM:

Hard Teflon coated threaded shockbodies with 4mm shock-rods. Black anodized aluminium screw on shock-tops with Serpent laser engraving. Pre-load adjusters with o-rings inside. Shocks use large diameter membrames and large diameter o-rings and bushings to create a supersmooth and leak-proof package. Large diameter pistons are held in place by a nut on the polished shock-rods tops. Open type spring retainer to let dirt out easy. 

RCM SHOCK SPRINGS:

Short type colorcoded shock springs are supplied for the 1st standard set-up Springs are grinded flat top and bottom, and checked individually for tension and length.

 

REAR SHOCK TOWER AND ALU SHOCK-RISERS: 

New 4.5mm thick carbon shocktower, integrated into the rear section for extra stiffness, with 5 upper positioning holes for the shocks and 6 holes for roll-center positions. The durable machined alu shock-risers in the rear allow for a more onroad aimed angle of the shockabsorber creating more overall grip and more predictable cornering. 

WINGMOUNT AND BODYMOUNTS REAR:

Composite rear wing, with strong nylon adjustable rear bodymounts on wide body-support bridge located far enough to the rear, to support the bodies in best way. 

SL8 XLI 2-SPEED GEARBOX:

SL8 gearbox comes straight from the Serpent 977-EVO 1/8 scale onroad car. Very light and compact design. Centrifugal spring loaded shoe system with small alu bell and flange with one-way bearing. Durable composite 2-speed gears with smaller pitch .

2-SPEED CLUTCH HOUSING WITH SCREW ON GEARS:

Strong steel clutch-housing with precision machined threading, with hard coated aluminum screw on gears with smaller pitch . 

4-SHOE CLUTCH:

Full carbon 4 shoe clutch-set with medium type springs. Easy to assemble with light and durable anodized aluminium flywheel. 

ENGINE MOUNT: 

Machined 7075 T6 aluminium engine mounts with side cooling fins. 

COIL EXHAUST WIRE and ALU MOUNT:

The tuned pipe is securely fastened with the cols spring and aluminium holder. 
Helps aid in the front to back movement of the pipe when chassis flex occurs. Helps to prevent damage to your exhaust gaskets.


FRONT AND REAR CVD-SETS:

Both front and rear captured driveshafts are being used with CVD system. Durable yet light spring steel engraved driveshafts with hard steel pins. 


COMPACT GEAR DIFFERENTIALS:

Very compact gear differentials with very smooth metal sintered gears, and steel shaft. Perfect sealing case with special gasket and o-rings. Very light and durable outdrive cups in spring-steel. Hardened spring-steel diff-coupler 13T with connector running in 2 oversized bearings 8x19x6 and ballbearing-13x19x4. 

SPRING STEEL TRANSMISSION PARTS:

The front and rear thin but strong spring steel cardan shafts connect the differentials with the gearbox section. 

OILS AND GREASE: 

The shock-oil, diff oil and some grease is supplied to meet the standard set-up. 

MANUAL AND SETUP: 

Full color online manual and USB stick version with easy to follow assembly steps, exploded views for easy spares ordering, a blank and standard set-up sheet for a good start set-up. 

DECALS: 

Black and white promo body-decals ; Serpent generic and Cobra GT ones. 

PACKING: 

Parts are packed according to the steps explained in the manual. 

SERVICE AND SUPPORT: 

The Serpent distributor, dealer or agent is your source for more info, but also the Serpent website, Facebook-sites and the Youtube channel provides lots of information. 

NEEDED TO COMPLETE THE CAR:

- radio and receiver 
- rx battery pack 
- engine and pipe system 
- foam onroad airfilter or offroad type
- wheels and tyres 
- body and wing 
- fuel 


OPTION PARTS:

Wheel-nut 17mm flanged/light      -       Brake set Pro steel 
Steeringblock L+R V2 alu       -       Spring Fr/Rr Black 811GT 37lbs

Servo saver alu coated       -       Track rod M5x53 titanium 

Servo lever steering       -       Ackermann set Cobra S811



Por: Marco Daher



Veja abaixo alguns LINKS Interessantes:










Por: Marco Daher

quarta-feira, 25 de janeiro de 2017

Como Medir a Temperatura do Motor NITRO?


Os motores geralmente quebram em razão da alta temperatura, então como fazer a correta medição da temperatura nos motores NITRO?

A temperatura é medida apontando-se o termômetro para a vela de ignição. Mas por que a VELA? Porque é a leitura mais real que podemos obter, em razão de que estaremos medindo o local mais próximo da câmara de combustão e com menor dissipação do calor. A lateral do motor ou o cabeçote possuem aletas de refrigeração e são preparados para resfriar rapidamente o motor, transferindo o calor para o ambiente através dessas aletas de refrigeração, então, se estiver ventando ou se estiver um clima frio, a medição poderá ser alterada muito rapidamente, fazendo-se uma leitura errônea. 

Figura extraída do Manual da DURATRAX
A vela, por estar acima da espoleta, que podemos dizer que é a tampa da câmara de Combustão, e estar em contato direto com a explosão do combustível, faz dela o ponto ideal de leitura. 

Outra leitura que pode ocorrer diferença é a realizada no cilindro, pois essa já estará dissipada e a leitura irá falhar, mostrando uma temperatura abaixo da real e o seu motor poderá, nesta altura, já estar derretendo!!! 

Os manuais de termômetros também indicam como ponto de medição o orifício maior do cabeçote, onde se encontra a vela, assim como na figura acima, que foi extraída do manual da DURATRAX.

Emissividade

Emissividade é a capacidade do material de absorver e liberar energia ao ambiente na forma de calor. A emissividade deve ser próxima a do “Corpo Negro” que na física significa que o material tem emissão de calor perfeita, apresentando medida 1,0 ou se preferir, 100%.

A emissividade é sempre avaliada por um valor numérico. Diferentes tipos de materiais têm Diferentes valores de emissividade. 

A emissividade de um objeto Depende da sua condição de superfície, sendo qual o tipo de material, temperatura em condição ambiente e comprimento de onda da temperatura na medição. Ajustar a temperatura do infravermelho, Calibrando o Termômetro para compensar os valores de emissividade de diferentes objetos, é a chave para obter leituras de temperatura precisas.

Em geral, um objeto com calor perfeito, com características de dissipação que tem um valor de emissividade de 1,00 (pense nisso como dizendo 100%) - este é o Valor de emissividade máximo absoluto possível, então ele terá facilidade de transferir o seu calor ao ambiente. Assim, quanto maior a emissividade de um objeto, melhor o Termômetro FlashPoint será capaz de fazer uma Leitura sem quaisquer ajustes. Sendo menor a Emissividade dos objetos, mais imprecisas serão as leituras. A definição de emissividade pode ser necessária.

O valor absoluto de menor emissividade possível é 0,01. Em geral, é melhor não alterar as definições
de Emissividade do Termômetro FlashPoint se você não estiver confortável em fazer isso. O valor de emissividade padrão de fábrica dos Termômetros FlashPoint é 0,95, exibido como "95E" que fornecerá medições de temperatura precisas para a maioria absoluta de Materiais. Muitos metais, especialmente aqueles com superfícies muito brilhantes ou lisas têm valores de emissividade que variam muito em valor. Por exemplo, a emissividade de metais brilhantes como o cobre pode ser extremamente baixa.

Se você mediu a temperatura usando um medidor de temperatura infravermelho, a leitura pode ser MUITO menor do que a Temperatura medida com um termômetro que faz contato físico com o cobre. Isto é porque o valor de emissividade do cobre é extremamente baixo,em 0,05. Ajustando a emissividade do Termômetro FlashPoint para um valor de materiais com muito baixa emissividade, esses valores podem ser desejáveis ​​para obter as medições de temperatura apenas para esses materiais específicos. Além disso, se a temperatura ambiente aquecida é significativamente mais quente que a temperatura dos materiais em medição, então, pode ser desejável alterar o valor de emissividade do Termômetro FlashPoint.


Os materiais mais comuns são:

1) Alumínio Polido (motores de modelos padrão ou RTR, não anodizados) = Emissividade em “21E”.
2) Alumínio Anodizado (para modelos com motor Profissional Anodizados) = Emissividade em “77E”.
3) Batery Packs e a maioria dos materiais = Deixe padrão “95E”. (INDICADO)

Com o seu termômetro regulado para emissividade 95E, não deixe seu motor passar de 120°C, que é a temperatura ideal de funcionamento, independente da região onde esteja.




Por: Marco Daher
__________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________